حاج آقا آخوند روحانی

مینی مالهای روزانه جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا آخوند روحانی

حاج آقا آخوند روحانی

مینی مالهای روزانه جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا آخوند روحانی

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

الثابتیه المهریه

پنجشنبه, ۳ مهر ۱۳۹۳، ۰۸:۵۰ ق.ظ
کامنتهای این پست
"در انتظار تایید" میمونن
اولین فرصتی که به نت دسترسی داشتم
جواب میدم.
لطفا کامنتای جدی و سوالی خود را همینجا بزارین.

توجه:
جدی و سوالی!!!
  • ۹۳/۰۷/۰۳
  • حاجی ره

نظرات  (۳۹)

  • فاطمه سادات
  • سلام حاجی(ره)!ببخشید شما درمورد دانشگاه اصول الدین قم،اطلاعاتی دارید؟مثلا اینکه با کنکور یابدون کنکور قبول میکنه یا اینکه خوابگاه میده یانه؟اگه میشه سریع جواب بدید خیلی حیاتیه!
    پاسخ:
    سلام
    نه متاسفانه
    فقط در همین حد که ساختمونشو چند باری دیدم
    و فک میکنم تحت نظر آقای ری شهریه!
    اسمشو سرچ کنین
    حتما سایتی چیزی دارن!!!

    سلام حاجی

    میشه تماااااااام شرایط نماز استیجاری رو واسم بگید؟

    ممنونم میشم:)

    پاسخ:
    سلام
    کسی که فوت کرده و نماز قضا داره
    یه جوری باس نمازاش ادا بشه وگرنه کارش گیره اون طرف!
    حالا دوستی آشنایی مهربانی فرزندی ممکنه این زحمت و تکلیفاغدا نشده رو بر گردن بگیره و خلاص!
    اما عده ای از افراد فوق الذکر که خودشون نمیخوان یا نمیتونن نمازا رو بخونن
    از کسی دیگه ای میخوان که نمازارو در مقابل مبلغی بخونه
    که بهش میگن نماز استیجاری!

    راستش نمیدونم بعضی ها فقط از قرآن همین یه آیه انگار بلد شدن
    مثلا وصلت با بعضی از قوم و قبیله ها رو قبول ندارن ربطش میدن به این آیه !!!
    ممکنه طرف از نظر دینی خیلی خیلی بهتر از خودشون هم باشه ها

    میپرسم منظورشون کدوم آیه است
    پاسخ:
    هر موقع پرسیدین بنده در خدمتم...
  • پرنده مهاجر
  • سلام
    آدرس جدیدم[لبخند]
    http://hame-man.blogfa.com/
    پاسخ:
    سلام
    کاش در بلاگ شمارو میدیدیم...

    +مبارک باشه
  • بنده ی خدا
  • سلام 
    یه سوال دیگه، چطوری می تونیم مطمئن باشیم اون چیزی که همه ی ما می بینیم یه چیزه؟ مثلا شاید شما از بچگی رنگ سبز رو بنفش می دید، من رنگ سبز رو آبی، هر دو چون از بچگی یاد گرفتیم به این رنگی که می بینیم بگیم سبز، از اون موقع تا الان به این رنگ می گیم سبز!{در حالی که هیچ کدوم این رنگ رو به رنگ واقعیش نمی بینیم!!}
    تکرار سوال: چه طوری می تونیم مطمئن باشیم اون چیزی که هر دو می بینیم یه چیزه؟
    پاسخ:
    سلام
    سوالتون از مسائل مهم و رایجیه که در فلسفه به اون پرداخته میشه
    و بااین که فلسفه رو با نمره بیست پاس کردم
    اصلا اهل فلسفه نیستم!
    اگه تا حالا جوابی پیدا نکردین میتونم از اساتید فلسفه یا دوستان فیلسوف!!! بپرسم جوابشو!
    منتظر اعلامتون هستم...
  • بنده ی خدا
  • سلام

    چه طوری می تونیم استدلال کنیم که دنیایی خارج از ذهن ما وجود داره؟

    +ملاصدرا گفته باید طرف رو آتیش بزنیم تا بفهمه :(
    ++من خودم یه استدلالی کردم استاد منطق ریاضیمون ردش کرد، استدلالم این بود:
    «فرض کنیم که هیچ چیزی خارج از ذهن ما وجود نداره، خب چیزایی که توی ذهن ما هستند یا از ذهن ما نشات می گیرن یا از خارج ذهن ما، اگر از داخل ذهن ما باشند، سوال پیش میاد چرا ما نمی تونیم خیلی از چیزایی که زاییده ی ذهن ماست رو تغییر بدیم؟ چرا نمی تونیم چیزی که خودمون تصور کردیم رو تغییر بدیم؟ چرا نمیشه قوانین طبیعت رو برهم زد؟ پس چیزی نمی تونه زاییده ی ذهن ما باشه ...» استادمون گفت که چه اشکالی داره ذهن ما چیزی رو تولید کنه که نتونه تغییرش بده؟ مثلا کسی کهغذایی روبد درست می کنه بعد از پختنش می تونه عوضش کنه؟ و من هیچ جوابی نداشتم :(
    پاسخ:
    ر.ک: همون جوابی که به سوال بعدی داده شده...
    جدی و سوالی!!!
    خوبید؟
    پاسخ:
    جدی و خبری!!!
    عالی ام...
    چرا تنظیمات وبلاگتون تغییر کرده؟
    تعداد مطالب
    افراد انلاین
    نمایش ها و....
    این ستونش نیست..
    چرا؟؟
    پاسخ:
    بنده همانطور که مطلعید اصن به نت دسترسی ندارم که بخوام تغییری بدم
    بهم ریختگی از قالب و موقته احتمالا...
    خوب میشه خودش
    :)))
    سلام
    اگه بخوام دقیقتر سوالم رو مطرح کنم باید بگم من نسبت به خوندن نماز نمی تونم خیلی خودم رو موظف کنم نمی دونم چرا شاید از تنبلی باشه ولی هیچ دلیل محکمی برای بجا آوردن نماز ندارم ؛ در صورتیکه توی تمام امور دیگه سعی میکنم حداقل ها رو بجا بیارم .
    از شما خواهش میکنم دلایل بجا آوردن نماز رو برای من تشریح کنید .
    پاسخ:
    سلام
    اگه "دلیل محکمتر"ی از قرآن، احادیث پیامبر و تک تک معصومین
    و تاکید و سفارش تمامی بزرگان و اولیا و اوصیا و شهدا و ... میخوایین
    متاسفانه از دست من کاری برنمیاد!
    عذر میخوام نمیدونم چرا اصلا متوجه جوابتون تو کامنتا نشدم
    همین الان دیدم...بازم ببخشید.مرسی از برخورد خوبتون
    پاسخ:
    خواهش میکتم...
    بنده هم از لطف شما سپاسگذارم
    یه سال پیش یه دانشگاه تازه تاسیس توی لندن برامون ایمیل فرستاد که در حوزه ی علوم دینی هم بورس می کنه هم استاد پذیرش می کنه.

    چون معمولا طرف حساب ما بچه های دانشگاهی هستن و رشته هایی غیر مرتبط با علوم دینی، اون زمان پیگیر شرایطش نشدم. اگر دوس دارین براتون پیداش کنم.
    در کل اگر مشکل زبان نداشته باشین پیدا کردن بورس سخت نیست، مخصوصا اگر رشته ی دکتراتونو تو همون حوزه ی باستان شناسی انتخاب کنید، دستتون بازتر میشه واسه انتخاب.
    پاسخ:
    خیلی لطف دارین!
    علاوه بر مشکل زبان مشکلات زیادی هس
    که آخریشون اینه که از آب و هوای لندن خوشم نمیاد!
    :)))
  • دختره خل و چل
  • http://snd1.tebyan.net/1389/09/47-ali%20koiam78537.mp3?access_token=0_3o3X0A3q3S3H3d2G2L3m1i2N043J2w2T0p0d2B2y1c1B282N3d0W1I1d3o070b&expires_in=1800&refresh_token=341P1b1t0L3d2Q2j123t1d15012.343T03273m0s3F0C262S0M1Y1N333L1R3M1v252U2k0m2Q3T303m0L2g0d1H2C0a2U19



    عید نزدیکه :)
    پاسخ:
    چون از کافی نت وصل شدم
    نتونستم گوش بدم...
    ایشالا در آینده ای نزدیک

    + ممنون!
    خوبه که جوری پاسخ میدین که میفهمم
     یه نسخه از شما لازم بود انصافا

    پاسخ:
    خوشحالم که به دردتون خورد!
    البته یه نسخه دردی رو دوا نمیکنه
    :)))
    سلام
    رضایت دارید بعضی از نوشته هاتون "با ذکر منبع" کپی بشه؟ مثلا اقسام این:
    http://hajiii.blog.ir/1393/03/26/%D8%A7%D9%84%D8%AA%D9%88%D8%AC%D9%87%DB%8C%D9%87

    پاسخ:
    سلام
    کپی با ذکر منبع یا بی ذکر منبع بلا اشکال بوده و جایز است
    لیکن انتساب آن به دیگری اشکال دارد.

    دفتر معظم له
    شما که دست به دعاتون خوبه جمکران هم مسجد محله تونه منو هم دعا بفرمایید مشکل ازدواجم حل بشه 
    اعتکاف جمکران بودم :)
    چقدرم که عالی
    پاسخ:
    ما جز دعا در حق دوستان کاری نداریم مسجد جمکران
    البته به جز چای خوردن!
    :)))
    بازم به روی چشم...
    خوشا به سعادتتون
    شما که خوش روزی تر از ما بودین!
    والا...

    تولدتون مبارک ١٢٠ ساله شدنتون ان شالله

    استاتیستیک

    پاسخ:
    سلامت باشین!
    ممنون
    انتظارشو نداشتم
    خوشحالم کردین!
  • محمد رضا ندیم پور
  • سلام
    حکایت:
    عالمی روی منبر این بیت شعر حافظ را اینگونه تفسیر کرد:
     " مرید پیر مغانم ز من مرنج ای شیخ   چرا که وعده تو کردی و او به جا آورد"
    در این جا شیخ  حضرت آدم است که وعده کرد از میوه ممنوعه(گندم) نخورد، اما خورد و به وعده اش عمل نکرد در عوض او پیر مغان یعنی علی ع در تمام عمر از نان جو خورد و لب به گندم نزد و وعده را به جا آورد. در همان شب ایشان خضرت حافظ را به خواب میبیند که به او میگوید که شعر ما را تباه کردی بلکه معنی شعر این است که شیخ ،حضرت ابراهیم است که وعده کرد اسماعیلش را قربانی کند ولی پیر مغان حضرت سیدالشهدا ع آن وعده را به تمام به جاآورد وخود وفرزندانش قربانی شدند . پس آن  عالم در منبری این را تصحیح کرد.
    -----------------------------------------
    عید برشما و همه خوانندگانتان مبارک باد
    پاسخ:
    سلام
    بر شما و خانواده هم مبارک!
    :)))
    من پیدا نکردم پست رو!!!!:((((((((((((((((((
    پاسخ:
    به بایگانی شهریور ماه در سمت چپ صفحه اصلی مراجعه بفرمایین.
    مادرمن آرزوشه که همسرم طلبه و روحانی و ولایت مدارباشه .برام دعا کنید.
    پاسخ:
    باید دید آرزوی خود حضرتتان چیست!
    :)

    + ان شاء الله خدا شما و مادر گرام رو به حاجات شرعیه تان برساند
    در اسرع وقت و به احسن وجه...
    چادر سرکردن تو دین ما واجب است یا اینکه فقط باید حجاب داشته باشی
    پاسخ:
    باید حجاب داشت
    وچادر مصداق و نمونه ای از حجات و نوع اکمل آن است. (کاملترین حجاب)

    چادر سر کردن واجبه

    پاسخ:
    حجاب واجبه...
    راستی اگه سوالم باعث ناراحتیتون شد جدا معذرت میخوام...
    پاسخ:
    اصلا اینطور نیس!
    ناراحتی برای چی؟!
    هرچند در وسع و امکان بنده نیست
    ولی از لطف و محبت شما ممنونم...

    مومن کیست؟!
    پاسخ:
    کسی که ایمان دارد!
    :)))
  • بنای با ثوات
  • سلام..
    مگه قرار نبود از آدرسایی که دادین سوالامونو بپرسیم...چرا هر ماه این پستو می زارین..
    وقتتون آزاد شده یعنی..:))
    (آیکون یه دخدر فضول)
    پاسخ:
    از باب اکل میته!!!
    :)))
  • بنده ی خدا
  • سلام!

    تا ماه مهر بر ما لطف داشته ما استفاده کنیم، سوالامون بپرسیم D:

    چی کار کنیم تا با حالت کسالت نماز نخونیم؟ چی کار کنیم که عین یه بنده ی خدای واقعی (نه الکی مثل اسم من :( ) نماز بخونیم؟ وقتی فکر می کنیم به عظمت هستی و پروردگار متاسفانه فقط یه رکعت جواب میده و رکعت بعدی دوباره اتفاقات روزمره، چی کار کنم، چی کار نکردم و ... سر از ذهن ما در میارن :(( 

    +ببخشید من هی سوال می پرسم!
    +ببخشید که سوالام بی ربط از همه جا هست.
    ++ خیلی خوبه که ما شما رو نمی شناسیم، با خیال راحت، بدون خجالت می تونیم سوال بپرسیم :) ممنون
    پاسخ:
    سلام
    سوال پرسیدن شما لطفیست از جانب شما...

    مطالعه این لینک رو در جواب توصیه میکنم:
    آقای بهجت ره

    ++ بله! واقعا خوبه!
    :)))
  • یه دوست قدیمی
  • پاسخ:
    لطف دوستان قدیمی مستدام!
  • خانم معلم
  • سلام.
    یه سوال فنی:

    اینجانب توی اتاقم گل خونه ی کوچیکی دارم. هروقت میرم جنگل از خاگ برگهای جنگل واسه ی گلدونای گلم میارم. یه بنده خدایی گفت که شما حق بهره برداری از جنگل و برداشت خاک برگهاش رو نداری ولو خیلی اندک !
    واقعا همینجوریه با توجه به اینکه جنگل انفال محسوب میشه؟؟
    اگه اینجوریه خاگ گلدونامو تعویض کنم میترسم خشک بشن آخه اونام مثل من حساسن :)
    پاسخ:
    سلام
    هیچ اشکالی نداره
    راحت باشین!
    سوالای من جوابشون کووو؟؟؟منو سر کار گذاشتین!!؟خب جواب بدین دیگ!!تا من ی جا سوال میپرسم پستا از بن و اساس نابود میشن!!!فقط میگین بپرسین!!هیچی نیس!!:-(
    پاسخ:
    سوالا و جوابای شما اگه تو پست ثابت شهریور بودن
    باس به همون پست مراجعه کنین
    با انقضای شهریور ماه تیک پست ثابت و نمایش در اول صفحه اون پست برداشته شده
    و بنابر ترتیب تاریخی خودشون برگشتن سرجاشون
    همون اوایل شهریور ماه...
    ”اغفر للمومنین” یعنی چی؟ اون ”ل ” معنی و نقشش چیه؟
    پاسخ:
    حرف جره
    و به معنای برای
    خدایا امرزشت را قرار بده برای مومنین!
    سلام.چرا جمکران مقر امام زمان(عج) شده ؟

    پاسخ:
    سلام
    جمکران مقر حضرت نیس
    مکان مقدسیه که حضرت اونجا رو تبدیل به مسجد کردن!
    ممنون از وقتی که برای پاسخ به سوال من گذاشتین .
    جوابتون خیلی منطقی بود ولی با عرض شرمندگی باید بگم متأسفانه قانع نشدم ؛
    ظاهراً مشکل من خیلی حاده ، خدا بهم رحم کنه .
    پاسخ:
    سوالتونو دقیق تر بپرسین
    قرار نیس هر کسی با چند جمله جواب قانع بشه
    عآدم باس در مسایل اعتقادیش به یقین برسه و از راه غیر تقلید
    خیلیم عالی...
  • بنده ی خدا
  • سلام
    یک سوال هم یک بار یکی درباره ی اینکه ائمه علیهم السلام را واسطه (مثل دعای توسل) قرار می دهیم ازم کرد، (که مستقیم بریم از خدا بخواهیم و فلان و بهمان) جوابی که من بهش دادم به صورت خلاصه این بود که خدا خودش فرموده که با وسیله به سمت او بروید (35 مائده) و ... همین طور گفتم مثلا توی مدرسه وقتی ما می خوام امتحان رو جابجا کنیم شاگرد نورچشمی معلم رو واسطه قرار میدیم (در حالی که خودمون هم می تونیم!) تا با معلم حرف بزنه و ... 
    اما جوابم قانعش نکرد :( 
    چیز دیگه ای آیا باید می گفتم؟
    پاسخ:
    سلام
    خوندن این مطلب رو توصیه میکنم:
    فلسفه توسل
  • بنده ی خدا
  • سلام
    بسیار از اینکه مرحمت فرمودید و جواب دادید سپاس گذارم! خیلی جالب بود که تا بحال خودم به همچین چیزی فکر نکرده بودم، در حالی که هر روز اون رو می بینم! مثل: الدرس حرف والتکرار الف ...

    سوال دیگه ای داشتم درباره ی برخی از دعاها مثل دعای سلامتی امام زمان عجل الله تعالی فرجه، البته که آرزوی من هست که امام زمانم همیشه در صحت و سلامت باشند اما حقیقتا امام نیازی به دعای کسی مثل من ندارند خب! در واقع من بیشتر به دعای ایشان نیاز دارم :(( این چه حکمتیه؟
    پاسخ:
    سلام
    انجام وظیفه کردیم...

    جواب این سوال در سایت آقای عاملی اردبیلی آمده:
    کلیک!
    عذر میخوام یه سوال دیگه

    منظور از اصل و نسب در قرآن چیه؟

    مگر در عرف اصالت خانوادگی منظور همون حلالزادگی و تقوا نیست؟


    پاسخ:
    کجای قران؟!
    کدام آیه؟!
    شما فرمودین که فلس ملاک و معیاره حرمت یا حلیت ماهی هست
    یعنی منظورتون اینه خرچنگ و میگو جز ماهی ها بحساب نمیان؟
    پس با توجه به چه چیزی خرچنگ حرام و میگو حلاله؟
    ماهی مرکب چطور؟

    متاسفانه خیلی ها میخورن با اینکه اطلاع دارن حرامه ولی میگن خواص درمانی داره!
    پاسخ:
    کلا هر موجود دریایی که فلس نداشته باشه حرامه خوردنش
    مگر میگو که از این حکم تخصیص خورده در احادیث

    متاسفانه خیلیا خیلی کارارو میکنن به خیلی بهانه ها

    سلام
    سوالی که ذهنم رو درگیر کرده الان اینه که چرا خودن خرچنگ حرامه چو فلس نداره؟ اگر اینطوره میگو هم فلس نداه ولی حلاله خوردنش
    پاسخ:
    سلام
    فلس ملاک و معیار حرمت یا حلیت ماهیه
    نه خرچنگ و میگو
    در فقه اسلامی به حرمت خوراکی خرچنگ و حلیت میگو تصریح شده
    اگه دنبال دلیل دقیق و یا حدیثی هستین که در این مورد باشه بفرمایین تا سرچ و عرض کنم خدمتتون
    سلام. تازه واردها چجوری رمز مطالب رمزی رو بفهمن؟ ( به صورت جدی و سوالی)
    پاسخ:
    سلام
    تازه واردها بعد از یه مدت رفت و امد میشن آشنا
    آشناها تقاضای رمز میکنن
    و رمزو میفهمن!
    :)))
  • بنده ی خدا
  • سلام

    بسیار ممنون از اینکه باز هم یک ثابت گذاشته اید تا سوال بپرسیم!
    البته می دونیم که شما بسیار کار دارید و سرتان شلوغ هست و زین رو تا هر آن موقع که شما کاری نداشته باشید و حوصله داشته باشید صبر می کنیم و خدمان هم یکی یکی سوال هایمان را می پرسیم.

    راستش گاهی اوقات سوال های مسخره ای به مخیله ام خطور می کند و گاهی اوقات نیز از این ور و آن طرف می رسد. ببخشید اگر سوال هایی که می پرسم پیش پا افتاده هستند ولی خباز قدیم گفتن: « پرسیدن عیب نیست، ندانستن عیب هست!»

    بنده بر این باورم که خدا هیچ کاری رو بی حکمت و علت قرار نداده و معتقدم که واقعا لازم نیست که ما علت هر کاری که خدواند به آن دستور داده را بدانیم، البته اگر حکمت و علت آنچه که او فرموده و به آن امر نوده را بدانیم بهتر هست، ولی ندانستن دلیل آن ها نباید موجب شود که ما اوامر وی نافرمانی کنیم یا اینکه در وظیفه ی خود به عنوان بنده چشم پوشی کنیم؛ این سوالی که در زیر هم پرسیدم نه از آن روست که بخواهم به کار خدا ایراد بگیرم، ولی خب فکر کنم اگر دلیلش را بدانم ممکناست بهتر بندگی کنم.

    «چرا در قرآن برخی مباحث چندین و چند بار تکرار شده؟ مثلا آیات 25 تا 33 سوره ذاریات و نیر آیات 69 الی 77 سوره هود هر دو یک مطلب را بیان می کنند (و البته از این نوع مثالها در قرآن بیش از یک نمونه هست) با جزئیاتی متفاوت»
    پاسخ:
    تمام مفسرین اتفاق نظر دارند بر اینکه حکمت تکرار بعضی آیات تاکیده!
    تاکید و تقریر محتوا
    خصوصا اینکه تکرار و تاکید به عقیده منجر میشود.
    علاوه بر اینکه قران به زبان عربی و بنابه قوانین محاوره عربی نازل شده و اعراب از تکرار برای تاکید استفاده میکردن
    و تکرار جزوی از ادبیات عرب محسوب میشه...

    ممنون از لطفت درباره پست" استخدام خداباوری" ام

    یه دفعه دیگه هم حاجی گفتم قسمت"درباره من" را چرا سیاه نمیکنی؟

    پاسخ:
    بنده هم یه دفه دیگه عرض کردم
    تمام پستای ما درباره ما محسوب میشن!
    والا...