حاج آقا آخوند روحانی

مینی مالهای روزانه جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا آخوند روحانی

حاج آقا آخوند روحانی

مینی مالهای روزانه جناب حجه الاسلام والمسلمین حاج آقا آخوند روحانی

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

م م 1036: الجوابیه!

چهارشنبه, ۲۱ اسفند ۱۳۹۲، ۰۹:۲۱ ب.ظ

قبلن براتون نوشته بودما اما جواب نگرفتم....  

من شرمنده ام!

معمولا سوالای کلامی اعتقادی رو جواب نمیدم چون با یک صفحه دو صفحه هم حل نمیشه! 
چه برسه به یکی دو کامنت!

نمیدونم از کجا بنویسم که منظورمو خوب برسونم....

می نویسم هر جا هم که منظورمو نفهمیدین بگین تا روشن تر بگم

شما هم هرجا دیدین متظورتونو درست درک نکردم تذکر بدین!     


                                  

               

خدا بهم اختیار داده که راهمو خودم انتخاب کنم....

درسته!

و تفاوت انسان و حیوان و ایضا انسان و ملائکه هم همین داشتن اختیاره!  

                                                                                                                                                                          اما چرا هر راهی که می رم....هر راهی که می رم بسته اس؟

مصلحته؟

حکمته خداست؟

معلوم نیس!

شاید حکمت و شایدم مصلحت خدا باشه!

ولی نود و پنج درصد موارد به خاطر شرایطیه که خودمون یا دیگران فراهم کردیم 

و یا مقدماتی که فراهم نکردیم!

نه خدا و دخالتش!

مثال: 

من میخوام برم مشهد!

ولی نمیشه!

چرا؟!

حکمت و مصلحت خداس؟!

همیشه اینجور نیس!

شاید گناهام ازم سلب توفیق کردن! (شرایطی که خودم فراهم کردم!)

شایدم پدرم راضی نمیشه (شرایطی که دیگران فراهم کردن!)

شاید پول سفر رو ندارم یا بلیط گیر نمیاد! (مقدماتی که خودم فراهم نکردم!)

پس میبینین که اونقدرها هم نباس همه چی مستقیم به خدا و مصلحت و حکمت الهی ربط داد!

اختیار و انتخاب انسان چی میشه اونوخ؟!  


اگه برم تهش قراره عذاب الیم بیاد سراغم؟

منظورتون از رفتن به تهش اینه که  برخلاف خواست و امر خدا رفتار کنین؟!                                                                          اگه آره، بله!          

                                                                                                                                                                                 خو پس چرا اختیار داده؟

اختیار داده چون تنها در این صورته که میشه پاداش و جزا داد!

مزد واسه کارای اختیاریه!

اینکه من تصمیم بگیرم با این که یخچال خونه پره غذا نخورم و روزه بگیرم!

وگرنه گرسنگی کسی که غذایی نداره بخوره نه روزه محسوب میشه نه ثواب داره!            

                                                                                                                                                                                          نمیداد و منم خلاص میشدم....

در این صورت بایستی شمارو جماد حیوان یا فرشته خلق میکرد نه انسان!      

با اینحال شما رو انسان آفریده و اشرف مخلوقات خودش قرار داده

یعنی از ملائکه هم برتر و بالاتر!

این شکایت داره اونوخ!؟                               

                                                                                                                                                                                                من شعورشو ندارم که درک کنم مصلحتشو ندارم زور که نیست                                                                                                      همیشه که معرفت و علم و یا به قول شما "شعور" مادرزادی نیس!                        

شاید بایستی واس اکتسابش زحمت کشید!

مگه بزرگانی چون آقای بهجت شب خوابیدن صبح شدن عارف سالک؟!

والا...                              

                                                                                                                                                                                                مگه نگفته از هر کس به اندازه ایمانش توقع داریم....

نخیر! اینو نفرموده حضرت حق! خدا میگه من از هرکس به اندازه توانش توقع دارم!

اونم توان بالقوه اش نه بالفعلش!                                      

 برمیگرده به همون بحث اکتساب معرفت و توانایی ها و ...                                                                                                          شما فکر کن پدری از پسرش توقع داره که هر روز با ماشین خواهر و برادراشو برسونه مدرسه                                                     پسر میتونه بهونه بیاره که من رانندگی بلد نیستم؟!                                                                                                             نخیر!                                                                                                                                                                                       چشمش کور باس بره یاد بگیره و به وظیفه اش عمل کنه!                             

                                                                                             

پس کو؟ منو که بیشتر از ظرفیتم امتحانم کرد.....                                                                                                                           خدا به اندازه نهایت توان و ظرفیت هر فردی امتحان میگیره!

البته توان و ظرفیت هم متغیره و باقوه و بالفعل داره!

همون بحث های اکتساب و ضرورت اون که در بالا گذشت!         

شما مطمئنین دارین از تمام توان و ظرفیتتون استفاده میکنین؟!                           


 راضی نیستم اما مجبورم....مجبورم کرد که سکوت کنم....خدا رو می گم.....

ما هم از خیلی چیزا راضی نیستیم و مجبوریم                                                                                                                                                                  تا اینجاش قبول                        

ولی کی گفته این اجبار از جانب خداس؟!

مگه نگفتیم و قبول ندارین که انسان حق انتخاب داره و خدا بهش اختیار داده؟!

پس این اجبار دیگه از کجا اومده؟!

اصن واسه چی خدا بیاد کسی رو به کاری مجبور کنه؟!

دلیلی نداره! نه حکمتش نه عدلش نه رحمتش این اجازه رو نمیده

و نه حتی قوانین این دنیایی که خودش ساخته و قوانینش رو وضع کرده این اجازه رو میده!

همه چیز به خودمون و اطرافیانمون و شرایطی که خودمونو دیگران و محیط و ... فراهم میکنه بستگی داره!

                                                                                                                                                                                   میگه بخون اجابتت می کنم  

کو؟ کجاست؟

چرا من نمی بینم؟

من باید ببینم و بگم خوب کار خدا بودا....

شنیدم از مهربونیش.....اما ندیدم....

اجابتی که خدا وعده شو داده سرجاشه

ولی متاسفانه ماها از مفهوم "اجابت" برداشت خاصی داریم

برداشت غفلطی از کودکی پدر و مادرهامون از روی محبت تو ذهنمو جا انداختن!

یعنی برآورده شدن حاجت!

شما هم اجابت الهی رو همین میدونین؟!

این که هر چیزی رو خواستین

خدا هم زارتی بزاره کف دستتون؟!

یعنی هر چی خواستیم 

از قبولی در کنکور تا یه شوهر خوب و پولدار همه و همه با خواست و دعای ما به درگاه خدا محقق بشن؟!

نچ!

خدا فرموده من اجابت میکنم یعنی جواب میدم

و جواب هم میده!

اما به روش خودش!

برای هر دعای کوچیک و بزرگ ما سه اتفاق و سه نوع اجابت ممکنه رخ بده!

یا دعای ما مستجاب میشه (به همون شکلی که ما بهش میگیم "اجابت" و متاسفانه فقط هم همینو اجابت میدونیم!)

یا اینکه بلا و خطر و مشکل و گرهی رو از سر راه ما برمیداره!

و در آخر این که در دنیا ترتیب اثری داده نمیشه (نه اجابت ظاهری و نه دفع و رفع بلا)

اما در آخرت خدا جبران میکنه! اونم دوبل و سوبل و چوبل!

و در احادیث معصومین سلام الله علیهم اجمعین آمده که: 

در روز قیامت تمامی مردم از اینکه بعضی دعاهاشون در دنیا برآورده شده

سخت پشیمونن

و آرزو میکنن ایکاش هیچ کدام از اون دعاهای قبولی کنکور و پسر همسایه و ماشین نو و .... مستجاب نمیشد 

و در عوض اینجا دوبل و سوبلش رو دریافت میکردن!


پ.ن:

متاسفانه مابقی حرفاتون در مورد حضرت زهرا سلام الله علیها متوجه نشدم!

اینکه چی شده و دقیقا چه اتفاق یا اتفاقاتی افتاده 

که شما به این برداشتها رسیدین مهم نیس!

ولی متوجه باشین که اساس باور شما از دنیا و قوانین اون

و اراده و خواست الهی و وظیفه و میزان دخالت معصومین در زندگی ما

میتونم بگم تقریبا غیر واقعی و اشتباهه!                                                                                                                                                                            

  • ۹۲/۱۲/۲۱
  • حاجی ره

نظرات  (۲۷)

بنده به عنوان یک دوست که راهشو تازه پیدا کرده 
به همه دوستانم که راهشونو گم کردن یا حداقل کمی سردرگم هستن
گوش دادن به سلسه مباحث استاد پناهیان با موضوع : تنها مسیر ) راهبرد اصلی در تربیت دینی)
رو پیشنهاد میکنم !
البته اگر به قول استاد بچه ننه هستید بهتره گوشش ندین اصلا !
اینم لینک : 

http://panahian.blog.ir/post/148

راستی حاجی ما خیلی سراغت میایم ها ! ولی از بس تحویل نگرفتی ترجیح دادیم بی نام و نشان بیایم :)
پاسخ:
پس شما هم بازدید به شرط مزد میکنین؟!
والا...
  • ๑فاطمـ ـه๑
  • حاجی ... 
    من دنبال یه چیز بزرگم ... 
    یه درک خیلی بزرگ تر از چیزی که الان دارم ... 
    یه چیز که اینقدر گیج نباشم ... 
    دوس دارم خدا رو لمس کنم ... :)
    میشه دیگه ؟!! 
    میشه ... 
    .....
    حاجی بیشتر راجب خدا میگین ؟!!
    حاجی میدونم اسلام از همه دینا سر تره ها ... 
    اما این دونستنم عمیق نیست ... 
    دلم میخواد داد بزنم و بگم ... 
    حاجی کتاب خوبی میشناسی که جواب سوالا رو بده ؟!!
    جواب چرا ها ...
    چرا نباید اینکار و کنم ؟! اونکارو نکنم ... 
    یه چیز که دنیا رُ جلو چشم بچرخونه ... 
    روون بگه ... که منم متوجه شم قشنگ ... 
    چه جوری بگم ؟!!
    تا جالا کتابی خوندین که ساده براتون از خدا و پیامبر و اماما گفته ؟
    از آخرت ؟!
    اینقد دلم میخواد بدونم تو بهشت که قراره حیات ابدی داشت چه میکنن؟!!
    اینقدر ذهنم بسته اس تو این مسئله که با اینکه میدونم چیزیه خارج از تصورم باز هم ... !!!

    پاسخ:
    ممنون میشم اگه یه موقع دیگه این کامنتو به بنده یادآوری بفرمایین
    تا سر فرصت جواب بدم!
    ایشالا در همین ایام نوروز!
    حرفاتون خیلی تاثیر گذار بود حاجی من هم یه زمانی از اینکه خدا اجابت نمیکرد دعاهامو خیلی شاکی میشدم و گله میکردم {همون اجابت اولی که فرمودید}اما حالا دیگه نه ...
    هر چی خودش صلاح میدونه....
    پاسخ:
    الحمدلله...
    حاجی عالی بود پاسخ هات  مرسی
    پاسخ:
    نوش جان میرزا!
    حاجی ! 
    پاسخ:
    والا شما که حاجی تری با این عکستون!
    پاسخ:
    جالب و مفید بود!
    bayad farghi beyne adame adi ba aleme din bashe dg na??
    پاسخ:
    شما یه قشر صنف یا گروه معرفی بفرمایین که تمام افرادش یکدست و مثل هم باشن!
    to khanevade madari yek akhond darim beshedat hiz o kasife ham kalam shodan ba in Agha baes shod az harchi akhod hastesh motanafer besham ama az vaghti web shoma ro mikhonam nazaram kami avaz shode bebakhshid cm birabt be posteton bod :) 
    پاسخ:
    ما هم دخترای خاص!!! زیاد دیدیم
    اما این باعث نشده که دیدمون به تمامی دخترا عوض بشه!!!
    والا...
    بازم خدارو شکر!
    والا حاجی من 4 سال دان بودم فقط یه درس 100 نمره ای داشتم...
    حالا یه بار بزار 20 بگیری....این همه زیر 16 گرفتی ....بزار یکیش 20 باشه....:))))
    پاسخ:
    خیلیم عالی!
    والا...
    ما استفاده کردیم ممنون
    پاسخ:
    گوارای وجود!
    بازم خیلی ممنون حاجی
    شب همگی بخیر
    پاسخ:
    یاحق!
    حاجی استفاده کردم اصلا...ولی اینا از دهن من دربیاد هااااا  ...عمرا ملت راضی بشن...اصلا کار خودته...فن خطابه ات بیست استاد ....بیییییییییییییییسسست....
    پاسخ:
    از صد دیگه؟!
    :)))
    حالا من کی باشم که راضی بودن یا نبودنم درجه ی اهمیتی داشته باشه.
    من هم یک پامنبری شما که از قضا از بقیه گیج تر و نادون ترم! والا...
    پاسخ:
    شکسته نفسی میفرمایید!!!
    مدارا که میکنم، فقط دلم غر غر میکنه
    خب مشت واجبه دیگه، من خیلی دلم پر بود امشب
    راستکی ممنون
    واقعا این متنا کمک کرد :)
    پاسخ:
    خدارو شکر!
    خوشحالم زین بابت!
    باشه حاجی این یکی هم قبول، خب پس اولین مشت رو زدم تو چونه ی دلم که صبور شه :))
    پاسخ:
    مدارا بیشتر از مشت کارایی داره!
    :)
    سلام
    اصن وقتی حاج آقا پستهایی که در مورد خداوند عزیز و ائمه علیهم السلام می زارن
    ما اجازه داریم کامنت بزاریم.
    عاشقشم، خدا رو می گم:-)
    بعضی وقتا با خودم در دفاع از خدا بدجور،دعوا دارم:-)
    با تمام پَستی بلندیهایی که زندگیم داشته
    که اگه بزارم تو همون چاه معروف
    هیچکس مشکلاتِ منو ورنمی داره، با مشکلاتِ خودش معاوضه کنه...
    با همین عقل و دل ناقصم
    بازم دوست دارم دستاشو ماچ کنم
    فقط واسه اینکه منو آفریده و اجازه می ده اسم نازنینشو به زبونم بیارم.
    با این پست خیلی احساساتی شدم.خیلی دوسش دارماااااااخیلی

    دستِ شما درد نکنه، خدا خیرتون بده و یه همسر خوب، خونواده دار، پولدار، خستگی ناپذیر، مؤمنه، عاشق، مهربون، گندم گون، زیبا صورت و زیبا سیرت
    به زودی زود نصیبتون کنه
    ان شاء الله

    پاسخ:
    سلام!
    بسیار عالی!
    کاش هممون طعم این ایمان بی قید و شرطو بچشیم!
    و در صدر این همه خود بنده!

    انشاء الله
    به زودی
    اصن تا قبل عید!
    :)))
    قبول، خب ما دعا میکنیم صبرمون زیاد شه پس
    واسه همه ی روزها
    پاسخ:
    علاوه بر دعا
    بایستی صبرو خودخواسته زیاد کرد!
  • خانم مهندس
  • این پستت شبیه سخنرانی بود.

    سخنران ,خوبی بودیو رو نمیکردی ها,حاجی;-)
    به قول روحانی ها:فیض بردیم حاجی;-)
    پاسخ:
    اینم یه جنبه مغفول ما!
    والا...
  • فیروزه ای ....
  • در آن واحد من سه جا هستم. صفحه ی خودمو و خودت و اجی!
    جاشو تعیین کن تا ثابت بشم :))
  • فیروزه ای ....
  • مهندس جون میدونی! تو بیابون گیر کردیم. اصلا و ابدا تکنولوژی به اسم موبایل هم نمیدونیم چیه :))
    جانم بفرما جوجه جون! (واج آرایی ج)
    سلام بر فرمانده
    ایضن سیاهی لشکرها...
    + چه پست مفصل و آموزنده ای بود
    ++ حاجاغای خوبی میشینا وقتی میرین رو منبر خدا حفظتون کنه

    +++ فیروزه ای اینجایی من کارت دارم پیدات نمی کنم چرا؟!؟!
    پاسخ:
    سلام بر فرمانده پشتیبانی و تدارکات!
    گوارای وجود!
    امیدوارم همینطور بوده باشه!
    من میخوام سکوت کنم.
    و نمی خوام نظر بدم این بار.
    + جوابتون خوب بود و گویا.
    ساده و روان.
    ممنونیم. :)
    پاسخ:
    همین که موافقین راضی ام!
    متشکرات!
    مرسی حاجی استفاده کردیم خیلی زیاد :)
    من یکی بخوان مرا تا اجابت کنم تو را خوب درک کردم :)
    به مصحلت خدا شدید اعتقاد دارم!
    و به اینکه اگه چیزی نشه شاید به صلاح خودمون بوده که نشده:)

    از اولش این باورها رو نداشتم! یعنی پامو تو یه کفش میکردم که این رو میخوام، ولی دقیقا روزی که خواستم و داد و بعدها سرم به سنگ خورد و خودم گفتم کاش نمیدادی و بیشتر صبر میکردی... به این رسیدم که خدا اگه چیزی نمیده، یا دیر میده، شاید یه مصلحتی داره، یه قسمتی هست که دیر میده !


    پاسخ:
    ای جانم!
    چقدر بهم چسبید این کامنت!
    خب این پست برا ما ک نبود اما ما استفاده کردیم...
    خوندیم
    ممنون حاج اقا :)
    پاسخ:
    واسه شخص خاصی نبود
    واسه تفکر فراگیریه که بین خیلیهاس!
    مدتها بود میخواستم بگمش
    شاید کسی از حرفی جمله ای ... استفاده کرد!
    میدونید تمام این ها قبول
    فقط سخته، امتحان پس دادن و سختی کشیدن سخته
    همین الان خیره شده بودم به سقف،دستمو گزاشتم رو قلبم و گفتم خدایا این درد داره
    دلشوره داره بعد رو سرم و گفتم اینم که ارامش نداره
    جالب بود برام این حال و ربطش به پست شما، سخته فقط 
    وگرنه منم قبول دارم
     و عسی ان تکرهوا شیاً و هو خیرلکم 
    و عسی ان تحبوا شیاً و هو شر لکم 
    و الله یعلم و انتم لا تعلمون.
    پاسخ:
    خداوند میگه: من راحتی را در دنیا قرار ندادم
    اما مردم دنبالشن!
    دنبال اون چیزی که نیست!

    + لقد خلقنا الانسن فی کبد!
    ما نسان رو در سختی و مشکلات آفریدیم!

  • فیروزه ای ....
  • سکوت
    خودم رو بعضی وقتها میخوایم همه چی رو با عقلمون درک کنیم. من به شخصه به این نتیجه رسیدم که بعضی امور رو نمیشه با عقل و منطق انسانی درک کرد. گاهی به چیزهایی دیگه نیازه! گاهی هم تسلیم بودن شیرینه...
    کتاب «مکتب نرفتگان» هم قشنگه! اگر چه مسقیما شاید به این پست ارتباطی نداشته باشه اما دید آدم رو وسیع میکنه!!! ایضا بخوانید گلشن راز رو :)
    پاسخ:
    دریا رو نمیشه در لیوانی جا داد
    بعضی مسائل هم فراتر از عقل بشری هستن!
    و اینجاست که کارکرد دین و وحی الهی مشخص میشه!
    آموختن آنچه که عقل انسان از رسیدن بهش عاجزه
    اما دانستنش واسه کمال و سعادت او ضروریست!

    + نخوندم متاسفانه!

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی